Dag 17 - Reisverslag uit Delhi Cantonment, India van Renz Canjels - WaarBenJij.nu Dag 17 - Reisverslag uit Delhi Cantonment, India van Renz Canjels - WaarBenJij.nu

Dag 17

Door: Renz

Blijf op de hoogte en volg Renz

25 Augustus 2015 | India, Delhi Cantonment

Jullay,,

Vandaag om 6 uur op weg naar het vliegveld.
Op het vliegveld wordt alles wel 2/3 keer gecontroleerd.
Pleisters en een bagageweger (van de action) dat had die goeie man van de douane nog nooit gezien.
Hij wist niet wat hij er mee aan moest maar ik mocht het mee in het vliegtuig nemen.
Met een half uur vertraging zijn we vertrokken maar dat is normaal hier.
Goeie vlucht gehad en 29 graden, broeierig warm.
Op het vliegveld zijn we opgehaald met een taxibusje + airco waar 9 mensen in kunnen en op weg naar Agra een dikke 200 km verder.
Agra de stad die bekend is om zijn beroemde Taj Mahal.
Wij worden daar de komende dagen in rondgereden.
Het verkeer is hier weer ongelofelijk chaotisch.
Na een lange dag reizen kwamen we om 15.30 uur aan bij het Mansingh hotel in Agra.
Daar ingecheckt en kennis gemaakt met de gids.
Eerst hebben we ons omgekleed want de temperatuur is hier wel wat anders dan in Ladakh.
We zijn naar de Taj Mahal geweest en wat een fantastisch gebouw is dat.
Inderdaad één van de 8 wereldwonderen.
De Sjah die dit liet bouwen hield erg veel van zijn vrouw. Toen zij overleed in het kraambed bij de geboorte van hun 14e kind beloofde hij een uniek grafmonument te laten bouwen.
In 1632 werd begonnen met de bouw en zou 16 jaar duren. 20.000 arbeiders (geen dwangarbeiders) zorgden ervoor dat het geheel in wit marmer uitgevoerde gebouw bijna in absolute symmetrie gebouwd werd.
Op heel veel plekken is het marmer versiert met inlegwerk van gekleurde stenen en vooral veel bloemmotieven.
De tombe van zijn vrouw ligt precies in het midden en uiteindelijk is zijn tombe er naast geplaatst.
De 4 minaretten die er bij staan zijn zo gebouwd dat ze heel licht naar buiten overhellen zodat wanneer ze omvallen niet op de Taj Mahal terecht komen.
Uiteindelijk is de Sjah door zijn zoon opgesloten in het fort van Agra omdat hij een gat in zijn hand had. Dat geld kon beter aan anderen besteed worden.
Het was er superdruk héél toeristisch. Omdat de Taj Mahal lichtelijk aangetast wordt door de uitlaatgassen is de parkeerplaats een kilometer vanaf de TM verplaatst en wordt je met electrice auto's gebracht. Er wordt ondertussen van alles aan gedaan om de luchtvervuiling tegen te gaan.
We hebben wel gelachen bij de TM, er lopen daar heel veel mensen uit India en zeker Lieve met haar blonde haar is een bezienswaardigheid en Eva wordt ook vaak nagekeken en uiteraard hoor ik er dan ook bij.
Iedereen wilde met de meiden op de foto en dan werd ik er ook weer bijgeroepen.
Gevolg de mensen keken niet meer naar de TM maar naar ons.
Jonge meisjes wilde met Lieve op de foto en een handje....ze was bijna heilig.
Aan het eind heb ik tegen al die mensen gezegd dat ik de gelukkige ben...jullie maken een foto en ik neem ze mee naar huis.
S'avonds in het zwembad van het hotel gezwommen, lekker buiten en daarna aan het buffet.
Onverwachts een lange avond in Agra. Even naar de bank wat niet lukte toen een riksjarijder die ons wel weg wilde brengen naar een wisselkantoor wat open was.
Voor 20 roepie ( 28 cent ) breng ik jullie op en neer!!!
Oké...we hebben lol gehad wij met z'n drieën achterop en hij trappen.
We hebben die man maar 50 roepie gegeven en dankbaar dat hij was.
Toen stopte er een tuktukrijder wij kletsen en voor 50 roepie zou hij ons Agra bij avond laten zien stikgezellig en op een rustige weg kreeg Eva nog tuktukles van 20 minuten.
Hij heeft na lange tijd ons weer bij het hotel afgezet en wat gegevens uitgewisseld 200 roepie gegeven en afscheid genomen. We kwamen de riksjarijder die avond nog een keer tegen toen heb ik hem een stuk meegenomen op de riksja en weer betaald.
Was weer een bijzondere avond.

Welterusten

• 25 Augustus 2015 - 16:07

Nathalie:

Wat bijzonder! En hoe grappig dat jullie zo'n attractie waren :-)

• 25 Augustus 2015 - 23:55

Annie Van De Laar:

Veel plezier de laatste week gr