Oeganda dag 3 - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Renz Canjels - WaarBenJij.nu Oeganda dag 3 - Reisverslag uit Entebbe, Oeganda van Renz Canjels - WaarBenJij.nu

Oeganda dag 3

Door: Renz

Blijf op de hoogte en volg Renz

19 Augustus 2018 | Oeganda, Entebbe

6-8-2018

Vandaag op pad om 6.30 uur en eigenlijk iets te laat dus morgen gaan we vroeger.
Desondanks hebben we wel veel gezien.
Enorm veel buffels die alleen of in grote groepen rondstruinen of in de modder liggen.
Verschillende hertensoorten zoals de waterbok, hartebeest.
Zebra's, aardig wat giraffen o.a. een groep van 11 en hoe die daar staan zo rustig en staan jou zo aan te kijken.
Aardig wat olifanten waaronder ook een groep van ongeveer 15 dieren.
Wrattenzwijnen, een paar jakhalzen, apen waaronder de baviaan.
Een krokodil van ongeveer 80 cm. Hagedissen ook al zijn ze klein, ze tellen wel mee.
Aan vogels ook geen gebrek o.a. De koereiger, slangenarend, gieren, klauwieren.
Een witte valk naam weet ik nog niet.
Franklin kwartels, hornbills de grote met een rode balzak een zeldzame verschijning maar wij hebben er 10 gezien....fantastisch.
Blauwfazantje en uiteraard de prachtglansspreeuw die je net zoveel ziet als onze spreeuw de Dominikanerwidavogel met een erg lange staart voor een klein vogeltje en nog vele andere vogels.
Na een heerlijke warme lunch bij de tent gezeten. Wat gelezen en een vrucht....van de sausace tree ongeveer 50 cm doorsnee in de vorm van een gourchette open gesneden.
Het blijkt dat olifanten ze wel eens eten en dan zijn ze rijp en worden ze er zat van vandaag ook wel eens de naam"beerfruit".
Om 16 uur weer vertrokken voor een bushwalk. Eerst toch een eind gereden om op een mooie plek te gaan wandelen met een bewapende gids.
Wat een middag werd het.....kort voor de wandeling zag ik onze eerste leeuw op 5 meter van de weg liggen.
Deze leeuw had een zender en stoorde zich totaal niet aan ons.
Een paar honderd meter verder zijn we uitgestapt.
In totaal met 13 man het veld in.
We liepen gelijk richting een grote groep buffels dus uitkijken.....maar voordat we daar waren zagen we in de verte een leeuwin met 2 welpen lopen...ze liepen van ons af en we spotten ze met de verrekijker dus niet erg dichtbij.
Van een klein afstandje bekeken we de buffels en zij ons.....erg bijzonder want het zijn wel één van de gevaarlijkste dieren als je te dichtbij komt.
Toen we verder liepen zagen we ongelofelijk veel dieren...waterbokken, duikers, verschillende oribis een heel klein hertensoort, elandantilopen, bosbokken, zebra's, wrattenzwijnen, weer 8 giraffen waaronder 2 hele kleintjes, hoog in de boom een griffioengier die zeldzaam is , witkopgieren die gingen cirkelen op de thermiek.....en de buffels die af en toe toch onze kant op kwamen.
Kortweg het was fenomenaal en zo bijzonder om daar over de vlakte te lopen tussen de wilde dieren waardoor je omringd werd.
Toen we met de auto terug reden was de leeuw die we eerst gespot hadden een paar meter verschoven maar nog geen reactie toen we stopte.
Daarna was er in de buurt nog een leeuw gespot dus wij er naar toe en die lag bovenop de hoogste rots van een rotsformatie.....het was een oudje aan zijn grijze snuit te zien.
Hij lag daar echt alsof hij wilde zeggen...ik ben hier de koning....ik overzie mijn rijk.
King of the jungle.!!!
In de schemer ziet alles er weer anders uit...hornbills in een kale boom....enorm veel buffels langs en enkele op de weg...2 jakhalzen...en allerlei vogels.
De hoge bomen die aftekenen tegen de lucht.
19.30 uur waren we terug...gelijki eten....ook weer smaakvol.
Douchen en om 21.15 weer in de tent......verslag schrijven want wat een belevenissen weer vandaag.
Als afsluiter trouwens een heeeel klein muisje bij de tent van misschien 3 cm groot...dus van een olifant naar een muis vandaag.
Morgen weer vroeg op voor weer een gamedrive.