Dag 16 - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Renz Canjels - WaarBenJij.nu Dag 16 - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Renz Canjels - WaarBenJij.nu

Dag 16

Door: Renz

Blijf op de hoogte en volg Renz

29 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Haai,

Wat een dag, wat een dag maar we beginnen vooraan.
Om 8 uur op en ontbijten en om 9 40 uur de City Sightseeing Bus.
De kinderen tot en met 17 waren gratis en ik moest 190 rand betalen voor een hele dag bussen.....kon steeds weer opnieuw instappen.
Als eerste wilde we naar de Tafelberg één van de 7 natuurwonderen.
Daar hebben we de kabelbaan genomen en ook hier voor kinderen alles voor niks...vakantie...actie.
Een steile kabelbaan bracht ons naar boven en dat uitzicht was al fantastisch.
Het was zo gaaf al die uitzichten daar.....we waren boven de wolken aan de ene kant van de berg en aan de andere kant konden we zo over Kaapstad uitkijken.
Ben in m'n eentje nog wat gaan klimmen en afdalen ook een stuk waar ze aangaven dat het niet gemakkelijk was.....dat was kicken....dus hier wil ik zeker een keer terug naar toe.
De weg naar beneden kost je 2 1/2 uur als je dat lopend zou doen en daar hadden we gewoon geen tijd voor.
We stapte beneden weer in een half open dubbeldekkerbus mooi rood van kleur.
We gingen verder met onze route en zijn gestopt bij Camps Bay....een huizen daar....
de goudkust..... We hebben in een hele leuke tent met uitzicht op de oceaan gegeten en de meiden een speciale milkshake en ik een mojito met ananas en die was erg lekker....begin het steeds lekkerder te vinden.
Van daar uit weer in de bus gestapt en verder gereden....eerst ons hotel weer voorbij en een paar haltes verder bij Waterfront weer uitgestapt.
Een fantastische plek om te slenteren tussen hele leuke kleIne winkeltjes. Straatartiesten en eettentjes.
Dat wordt een heel mooi stukje Kaapstad wat ze volop aan het opknappen zijn.
Na een heerlijk ijsje weer in de bus naar de volgende plek en dat werd de Bo-Kaap.
Allemaal huisjes in allerlei kleuren en dat ziet er ongelofelijk vrolijk uit.
Vroeger mochten de slaven geen kleurige kleding dragen en toen de slavernij afgeschaft werd en ze in huizen kwamen te wonen verfden ze hun huizen in allerlei felle kleuren. Elk jaar op 2 januari is er een groot feest met tienduizenden mensen.
Één van de laatste bussen naar het hotel genomen althans vlakbij.
Tegen zessen waren we weer terug.

Daarna ging het mis Eva en Lieve waren aan het dollen en toen kwam de hand van Lieve klem te zitten tussen de rug van Eva en de muur en een flinke knak was het gevolg.
Beneden gelijk een icepack gehaald en lang gekoelt.
Wat testjes gedaan en het deed heel veel pijn.
Terug naar de receptie en de ANWB alarmcentrale gebeld. De receptie gaf een ziekenhuis op en wij er naar toe.
Bleek een overheidsziekenhuis te zijn...het Sommerset hospital.
Ze waren daar verschrikkelijk onvriendelijk.
We kwamen daar en Lieve kreeg een formulier waar ze niks mee moest doen en wachten terwijl wij weg werden gestuurd. Heel even ben ik 5 meter verder gaan staan en toen weer terug. Toen kwam er een nieuwe patiënt en ik moest weer weg want die werd op die stoel gezet terwijl er achter mij nog 10-tallen stoelen leeg waren.
Na een half uur werd Lieve geroepen en er mocht maar 1 persoon met Lieve mee.....weer discussie......Eva is toen buiten de deur gaan staan.
Toen moesten we met het papier naar de receptie terug en toen kwamen ze vertellen
Dat we 7 tot 10 uur moesten wachten want de dokter was niet beschikbaar....geen tijd....???.....drukdruk......er zat bijna niemand bij de eerste hulp.
Hoe ze ook met andere patiënten omgingen dat was niet normaal.
Toen hielp een aardige man bij de receptie ons...die vertelde dat we naar een privéziekenhuis moesten gaan. Hij gaf het adres en tegen achten reden we weer weg.
Op naar het Netcare Christiaan Barnard Memorial.
Daar waren ze zo aardig en zijn we fantastisch geholpen.
De vrouwelijke dokter dacht dat het gebroken was en liet foto's maken en die moest ik gelijk afrekenen in de fotoruimte.
Kreeg een bonnetje mee en de factuur wordt ook nog eens per mail gestuurd.
Terug in de behandelkamer even wachten.
De dokter kwam en vertelde dat er niks gebroken was en dat ze dat niet verwacht had.
Ze had haar collega gevraagd om een second opinion dus wij even wachten en ook die zag niks.
Waarschijnlijk een spier die flink geraakt is en de bobbel op haar hand veroorzaakt.
Ook hier 2 facturen moeten betalen maar dat wordt allemaal vergoed. Uiteindelijk waren we ongeveer 2500 rand kwijt dat is ongeveer 160 euro.
Tegen tienen weer terug in het hotel.
Je bent dan blij dat je in Nederland woont want dat eerste ziekenhuis daar moeten veel mensen naar toe die weinig te besteden hebben.
De keuken was eigenlijk al dicht maar voor ons werden nog een salade en 2 pizza's gemaakt...wat een service in The Hyde Hotel......fantastisch.

Toch heerlijk gegeten en morgen weer uitchecken en naar het laatste hotel van deze reis.

Slaap lekker het is nu 12 uur geweest.