Dag 11 - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Renz Canjels - WaarBenJij.nu Dag 11 - Reisverslag uit Afrikaskop, Zuid-Afrika van Renz Canjels - WaarBenJij.nu

Dag 11

Door: Renz

Blijf op de hoogte en volg Renz

23 Augustus 2016 | Zuid-Afrika, Afrikaskop

Haai,

Vandaag een lange autorit van Phalaborwa naar Pretoria.
Vanmorgen nog op de veranda gezeten en op ons gemak wilde we weg.
Het werd een uurtje later dan gepland want de accu was leeg en ik denk kapot.
Het verhuurbedrijf gebeld en voor Zuid-Afrikaanse begrippen waren ze er vrij snel.
Met startkabels liep hij gelijk weer en nu maar op tijd uittesten voor morgen.
We begonnen met een bezoek aan een slagerij in Gravelot om te zien hoe ze billtong maken.
Daarna naar de beroemde Baobabboom.....en die is zo enorm. 22 meter omtrek, binnen in de boom een ruimte van 3 x 1,5 en 2000 jaar oud.
Hij groeit per jaar ongeveer 1 cm.
Daarna richting Tzaneen voor een bezoek aan een klein nougatfabriekje.
Daar zaten gewoon 7 mensen alleen maar nootjes met een mes schoon te maken en klein te maken. Een paar andere deden de bereiding. 4 mensen die doosjes met de hand in aan het pakken waren en uiteindelijk zag het resultaat er erg professioneel uit.
Toen een flink stuk naar Pretoria. Onderweg veel plantages gezien. Enorme bougainvillestruiken langs de kant van de weg.
Op den duur een wegafsluiting en we mochten de omleidingsroute volgen langs een bergweggetje. Aan het eind werden we bijna terug gestuurd want alleen plaatselijk verkeer mocht dat blijkbaar. Ik in m'n beste Engels.....toeristen...je collega vond het goed.....we mochten door en toen vroeg hij of wij water hadden....nog een flesje gegeven en die man hartstikke blij.
19 uur waren we in Pretoria, inchecken en eten bij een restaurantje.
Morgen Pretoria bezoeken.

Weer tot de volgende keer.