Dag 14 - Reisverslag uit Delhi Cantonment, India van Renz Canjels - WaarBenJij.nu Dag 14 - Reisverslag uit Delhi Cantonment, India van Renz Canjels - WaarBenJij.nu

Dag 14

Door: Renz

Blijf op de hoogte en volg Renz

23 Augustus 2015 | India, Delhi Cantonment

Jullay,

Vandaag van Leh 3500m over de khardong La ruim 5500m naar de Nubravallei op 3200m.
Dit is een vruchtbare en groene vallei ook wel "Dal van de bloemen" genoemd.
De Khardong La is de hoogst bereidbare pas ter wereld.
Het was een hele heftige rit die 5 uur duurde. Je rijdt door fantastische gebieden.
Je rijdt steeds dichter naar de sneeuw. Wel bijzonder voor het 3e jaar op rij om in de zomer bij de sneeuw te zijn.
Het asfalt houdt op den duur op en dan rijd je over zand en rotsen en de grote rotsblokken vermijdend. Tegenliggers moet je goed inschatten want het kan soms aardig smal zijn. Ėėn keer was het zo smal dat we achteruit moesten op de bergpas.
Ook vrachtwagens rijden over die passen dan passeer je elkaar op 10 centimeter.
Boven was het aardig druk en koud er ligt sneeuw en iedereen maakt foto's.
Er staat een bord dat het niet verstandig is om langer dan 25 minuten te verblijven want je bent op grote hoogte. Ik kan je vertellen dat ik al snel licht in mijn hoofd werd.
Dan de afdaling, gaten, rotsblokken, je wordt van links naar rechts geslingerd en terug.
Ondanks het pilletje tegen wagenziekte die ik in de morgen genomen had ging het toch verkeerd. Beide keren kon ik op tijd de auto uit kruipen.
Lieve had ook wat last en Eva helemaal niks.
De uitzichten waren desondanks waanzinnig.
Na een kilometer of 15 hele slechte weg afdalen krijg je asfalt waar soms bergen zand op kan liggen. 3 tot 4 weken geleden heeft het zo veel geregend dat er hele stukken berg de weg op en tegen en in de huizen gespoeld is. Er zijn hier ook slachtoffers bij gevallen.
Wat we ook veel gezien hebben is dat er meestal vrouwen de gaten aan het dichten zijn tussen de rotsblokken zodat je weer iets rechter kunt rijden.
Mannen stapelen stenen en steentjes langs de afgrond en als de steen te groot is staan ze ook nog te hakken....ik snap er helemaal niks van.
Efficiënt werken hebben ze hier in ieder geval niet van gehoord.
Gisteren in Leh....een kleine fundering.....staan ze beton in een betonmolen te draaien die wordt op de weg leeg gekiept en met een schop scheppen ze dat in een ronde schaal en die wordt steeds doorgegeven aan de volgende een stuk of 5 keer en de laatste gooit de inhoud van de schaal in het gat!!!
S'middags voorzichtig wat gegeten en het smaakte goed.
Rond 6 uur een wandeling gemaakt door Lharimo met Tsangley.
De mensen zijn hier ook weer heel aardig iedereen zegt wat terug.
De mensen zien er hier wel stoffig uit maar dat kan niet anders doordat hier auto's gewoon langs vliegen. Sommige mensen lopen hier ook met een stofkapje op.
Kom in de natuur ook regelmatig bekende planten tegen die je in Nederland kunt kopen, Clematis tangutica, Perovskia, Lavendel, Geranium himalayense de duindoorn die je bij ons volop in de duinen ziet maar hier overal.
Het stikt hier van de ezels die ook allemaal los rondlopen. Zo kwamen er 4 die ruzie hadden met een rotgang op mij afstormen en lokale bewoners stonden te kijken hoe ik reageerde...ik bracht het er goed af.
Hier in de Nubravallei is alles zo anders dan in Leh.

Tot de volgende keer

• 23 Augustus 2015 - 17:46

Ineke:

Oeps, wagenziek, een probleem voor Renz en Lieve, Eva heeft daar gewoon geen last van. Je moet er nog al wat voor over hebben om al dat moois te zien. Maar......dan heb je ook wat,
    Groetjes
    Nu snel dag 15 lezen

• 24 Augustus 2015 - 23:54

Nathalie:

Dat is balen, van die wagenziekte.... Hopelijk heb je toch kunnen genieten, en Lieve ook!